Livestreamen: 4 richtlijnen voor een succesvolle uitzending
Wanneer technologie verbetert, volgen altijd innovaties die van deze nieuwe technologische ontwikkeling gebruikmaken. Zo heeft livestreaming in de afgelopen jaren, mede door de verhoging van de gemiddelde internetsnelheid en de toename van mobiele apparaten, de online wereld veroverd. Op diverse platformen ziet u dan ook steeds meer live video’s voorbij komen. Ook op private websites is een livestream een aangename toevoeging.
Bedrijven maken graag gebruik van livestreaming door de vele voordelen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het uitzenden van een presentatie, vergadering of evenement zijn. Zoals bij offline presentaties is professionaliteit ook bij livestreaming belangrijk. Wals Events helpt u met alle streaming techniek. De inhoudelijke zaken prepareert u zelf, maar ook hier bieden wij graag een helpende hand. Met onderstaande 4 tips zorgt u voor een succesvolle livestream presentatie!
De live-uitzending voorbereiden
Elke succesvolle presentatie begint met een goede voorbereiding. Bedenk ten eerste op welke locatie u de livestream gaat uitzenden. Let er hierbij op of deze locatie past bij de inhoud van uw presentatie. Als u er over uit bent waar de uitzending gaat plaatsvinden, zorg dan voor een strak uitziende achtergrond. Net zoals op kantoor, brengt een verzorgde omgeving een professionele uitstraling met zich mee.
Naast de voorbereiding van de locatie, zal ook de inhoud van uw presentatie een zorgvuldige voorbereiding nodig hebben. Zorg voor een interessant begin en vertel wat de kijker de komende uitzending kan verwachten. Met een sterke introductie zult u uw kijkers gemakkelijk overhalen hun tijd te investeren in de rest van de presentatie.
Zorg dat u uw tekst goed voorbereid heeft, maar lees niet alles voor. Laat ruimte voor improvisatie en zorg voor voldoende afwisseling. Dit houdt de presentatie dynamisch en maakt dat uw kijkers geboeid zullen blijven kijken, zonder af te haken.
Promotie van de livestream
U heeft de beste locatie gevonden en een interessante invulling bedacht voor uw livestream. Geweldig! Nu is het van belang dat uw genodigden op de hoogte zijn van uw uitzending en op het moment van uitzenden ook daadwerkelijk zullen kijken.
Benader de stream alsof het een offline evenement is, waarbij u ook liever een volle zaal heeft dan een lege. Spreek van te voren uw achterban aan via blogs, social media, e-mail en persoonlijk contact. U kunt uw kijkers, en eventueel aanwezigen, ook vragen om de link naar de stream te delen op hun eigen kanalen om zo een sneeuwbaleffect te creëren en nog meer geïnteresseerden te bereiken.
Interactie met de kijkers
Als u geen interactie heeft met uw publiek, heeft de uitzending minder toegevoegde waarde ten opzichte van een normale video die u upload naar uw website of social media kanaal. Ga daarom het gesprek aan met de kijkers die op dit moment naar uw verhaal luisteren.
Vraag uw publiek om te reageren en hun eigen ervaringen te delen in de chat. Lees de reacties van uw publiek ter plekke en geef antwoord op hun vragen. U kunt beginnen met de vraag of het geluid goed binnenkomt en of de verbinding goed is. Op deze manier geeft u mensen de tijd om uw website te vinden, zodat ze niet halverwege uw verhaal pas inschakelen.
Misschien heeft u wel vaste kijkers, die elke week uw uitzending bekijken, de stream delen op hun social media kanalen en interessante vragen stellen in de chat. Als u ziet dat deze mensen ook nu weer kijken, wees dan niet bang om ze te begroeten. Uw vaste kijkers zullen zich bijzonder voelen en dit belonen in de vorm van loyaliteit naar uw bedrijf.
Wanneer u ervoor kiest om een Q&A uitzending te doen, probeer dan voor de uitzending al enige vragen binnen te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een oproep op social media. Op deze manier voorkomt u dat er een stilte valt tijdens uw uitzending en de vaart uit de uitzending raakt.
Analyse van de live-uitzending
Na de uitzending kunt u kijken wat er goed en wat er niet goed ging. Als u via onze streaming service streamt, kunt u achteraf een uitgebreide analyse inzien. Hoeveel mensen hebben er gekeken naar uw uitzending? Waar haakten ze af? Hoelang heeft de gemiddelde bezoeker gekeken? Wanneer was het aantal kijkers op zijn piek? Vanaf welke locatie werd er gekeken? Interessante data om mee te nemen in de planning voor uw volgende uitzending.
De perfecte voorbereiding van uw livestream
Zoals u ziet, komt er een hoop kijken bij de uitzending van een livestream. De benodigdheden nog even op een rij:
- Een geschikte locatie
- Inhoudelijk goede voorbereiding
- De interactie aan durven gaan met uw kijkers.
- Promotie en analyse achteraf
Het lijkt misschien veel, maar bedenk dat een livestream niet veel verschilt met een offline presentatie. Het is echter in een andere vorm gegoten. Een brainstorm sessie en intuïtie tijdens de voorbereiding van de uitzending kan hierbij goed helpen. Denk vanuit uw doelgroep, dan bent u al een heel eind op weg.
Succes met de voorbereiding. Voor al uw technische ondersteuning weet u ons te vinden!