Wat is nu ECHT belangrijk bij onlinepresentaties?

Het fenomeen online presentaties en video’s neemt sterk toe. Er wordt steeds meer gekozen voor ‘het gemak’ van online presentaties tussen diverse (internationale) vestigingen en/of klant- enwerkgroepen.

Er zijn talloze (software) tools om het online presenteren te vergemakkelijken. Dat kan al via een eenvoudige skype oplossing tot meer geavanceerde oplossingen waar interactie ingezet kan worden en waarmee meer effect op betrokkenheid en ‘juist’ overbrengen van de boodschap effect heeft.

Dat we meer gebruik maken van online presentaties betekent wel dat we ‘oog’ moeten houden op het feit of én hoe onze boodschap overkomt. We kunnen voor gemak gaan, maar laten we a.u.b. het doel, resultaat en hoe de boodschap moet overkomen bij het publiek niet vergeten.

Onlangs las ik een artikel op Marketingfacts die een aantal hele mooie tips gaven over online presenteren. In dit document wil ik deze 11 praktische tips graag delen.

communicatie lijn


1.
Mediatraining is een risico
Veel mediatrainers zijn ervaren sprekers en interviewers uit de televisiewereld. En daarin schuilt een risico. Kijk naar de online helden in de vorm van vloggers, waarnaar de nieuwe generatie kijkers vele uren per dag kijkt en zie hoe zij het anders doen.

Presenteren en interviewen is niet meer een kwestie van netjes stilzitten, de juiste bewegingen maken met je handen, luisteren en netjes praten. Natuurlijk zijn er dingen te leren waardoor het prettiger wordt om naar een gesprek of interview te kijken, maar het gaat minder om de vorm en meer om de inhoud. Voer gewoon een tof gesprek waarvan je zelf geniet.

Klassiek geschoolde presentatoren zullen in de online wereld juist eerder dingen af moeten leren.

 

2. Geen toneelstukjes
Maak geen gescripte toneelstukjes! De kijker is een normaal mens met normaal verstand en prikt daar snel doorheen.

 

3. De waarde van een klein bereik
Bij klassieke televisie is maar één graadmeter: de kijkcijfers. Hoge kijkcijfers betekent dat een programma ‘goed’ is, lage kijkcijfers maakt een programma slecht en zorgen ervoor dat het van de buis wordt gehaald.

Een van de ontwikkelingen is: ‘toegepaste video’. Videoverhalen die niet dienen ter vermaak van de massa, maar ter inspiratie, als duiding, als educatie of om een selecte doelgroep te informeren. Dit betekent een andere rol voor de presentator omdat je mag uitgaan van een gewild en gericht kijk publiek dat bewust kiest om te kijken.

Dit is een geheel ander publiek dan een groot publiek dat vermaakt wil worden met nieuws, BN'ers en shownieuws. Je bent daardoor niet bezig met zaken zoals het zolang mogelijk vasthouden van publiek.

We zullen gaan wennen aan het feit dat ‘goed’ en ‘waardevol’ niet gelijk hoeft te staan aan ‘groot bereik’.

 

4. Vragen, doorvragen en afwijken van je plan
Het is een cliché, maar open vragen nodigen echt uit. Dus begin een vraag met wie, wat, waarom, waar, hoe of wanneer. En hou ze dus kort. Vertel er niet een heleboel omheen, maar stel de vraag: “Waarom doe jij dit?" "Waarom werd je boos?" "Wanneer is je carrière geslaagd?" "Wat is de juiste manier om ermee om te gaan?”

Nóg belangrijker is doorvragen. Het wordt zo vaak vergeten, maar het laat een gesprek pas echt rollen.

Het klinkt logisch, maar gebeurt te weinig. Waarom? Je hebt als interviewer het gesprek goed voorbereid en in je hoofd zit een plan. In plaats van actief te luisteren, ben je al bezig met het volgende onderwerp of de volgende vraag - en daardoor mis je al die ‘doorvraagmomentjes'. Gun jezelf dus om het gesprek te laten ‘rollen’, te laten gebeuren wat er gebeurt, en durf van je plan af te wijken. Wat overigens niet wil zeggen dat je de regie over het gesprek loslaat.

 

5. Geef duiding
De wereld wordt steeds complexer en voor steeds meer mensen wordt sommige thematiek steeds moeilijker te begrijpen. Daarnaast leest de mens steeds minder, in ieder geval geen dikke brochures of handleidingen meer, maar kijkt men naar video. De taal van morgen is video.

Het eenvoudig en helder kunnen duiden van mensen en hun beweegredenen en van complexe zaken is een onmisbaar talent dat de goede presentatoren de komende jaren steeds meer zal gaan onderscheiden van de rest.

Een belangrijke eigenschap om tot die duiding te komen, is eenvoudige vragen te stellen. Ook hier dus weer de kracht van het doorvragen.

 

6. Oprechte nieuwsgierigheid naar verhaal
Het moment dat de camera draait geldt er maar één ding: je gast of gasten. Je wilt dingen van ze weten, je wilt dingen van ze horen, je wilt weten wat ze beweegt en drijft.

Oftewel: Je bent oprecht nieuwsgierig naar hun verhaal.

 

7. Het gaat niet om jouw mening
Je mag best je mening geven. Maar jouw mening is niet waar het om gáát. Dat klinkt als een klein verschil, maar is hartstikke belangrijk. Het is een hele dunne scheidslijn, die tussen je eigen mening geven en je eigen mening centraal stellen.


8. Gebruik humor met respect als vangrail
Humor is een prima element tijdens gesprekken. Het brengt ontspanningen authenticiteit in een gesprek en het is leuk voor publiek en kijkers.

 

9. Gebruik geen headset
Gebruik voor een rechttoe-rechtaan interview of talkshow in een studio een reversmicrofoon. Tenzij je in een rumoerige of winderige omgevingstaat.

 

10. Begin niet met webinars
Een goed webinar presenteren is echt lastiger dan een interview doen. Het is vaak live, er komen vragen van het publiek bij, er is interactie met het publiek, je moet een script en de tijd in de gaten houden, etcetera.

Oefen eerst flink met gewoon interviewen en presenteren voordat je webinars gaat doen.

 

11. Luister, begrijp en luister
Het gaat om de juiste vragen te stellen en te luisteren. En op basis van het antwoord ga je doorvragen.

Wil je meer weten over online presenteren of op welke manieren je online presentaties (technisch) kunt organiseren?

 

Er zijn heel veel mogelijkheden om jouw boodschap en/of interactie met andere vestigingen of werk- en klantgroepen goed te organiseren.
Voor mogelijkheden kun je kijken op:http://www.walsevents.nl/online-event-streaming

 

Bel gerust. Mijn telefoonnummer is 035- 6226878. Of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Wil je het volledig artikel lezen op Marketingfacts? Klik dan: http://www.marketingfacts.nl/berichten/beeldverhalers-11-tips-voor-presenteren-in-online-video